
Fact Check, What is It? 
 
 

True: Fact checkers tend to agree on validity of 
news claims, researchers say 

DECEMBER 18, 2023 
By Mary Fetzer 

UNIVERSITY PARK, Pa. — The use of fact-checking services 
spikes during major news events. Fortunately, the fact 
checkers have generally agreed in their assessments of 
whether news claims are true or false, according to 
researchers from the Penn State College of Information 
Sciences and Technology (IST). 
In their work, which appeared in the Harvard Kennedy 
School Misinformation Review in October, the researchers 
studied the practices used by fact-checking organizations to 
assess the validity of news claims. They measured the 
consistency of legitimacy ratings across four popular fact-
checking platforms: Snopes, PolitiFact, Logically and the 
Australian Associated Press FactCheck. 
“Half of U.S. adults regularly get their news from social 
media like X, Facebook, Instagram and TikTok,” said Sian 
Lee, doctoral student in the College of IST and first author of 
the research article. “But social media platforms generally 
do not check the legitimacy of headlines and content the 
way traditional news outlets do, and this can result in the 
spread of misinformation — fake news — that misleads and 
harms people and society.” 

https://ist.psu.edu/
https://ist.psu.edu/
https://misinforeview.hks.harvard.edu/article/fact-checking-fact-checkers-a-data-driven-approach/
https://misinforeview.hks.harvard.edu/article/fact-checking-fact-checkers-a-data-driven-approach/
https://ist.psu.edu/directory/szl43
https://ist.psu.edu/directory/szl43


But social media sites appear to be addressing this lack of 
vetting, according to the researchers. During newsworthy 
events, such as the COVID-19 pandemic and the 2020 U.S. 
presidential election, they increasingly turn to fact checkers 
to assess the validity of the news in their feeds and mitigate 
the spread of fake news online. “Fact checking is complex 
and multifaceted and involves numerous variables,” 
said Aiping Xiong, assistant professor in the College of IST 
and co-principal investigator on the project. “Currently, fact-
checking is often done by humans. As fact checkers aim to 
get closer to the truth, they may select and verify different 
events or see different things when looking at the same 
event.” 
When multiple fact-checking organizations consistently 
agree on the accuracy of a statement, the public is more 
likely to trust their assessments, said Dongwon Lee, 
professor in the College of IST and principal investigator on 
the research project. 
“As the next U.S. presidential election approaches, we 
wanted to understand how fact checkers operate and if, 
when or why they differed,” he said. “However, so far, there 
has not been a large-scale data-driven study to answer such 
a question.” 
he spread of fake news online. 
The researchers examined more than 24,000 fact-checking 
articles from Jan. 1, 2016, to Aug. 31, 2022. They developed 
automatic methods to collect articles from the fact-
checking platforms and to compare the similarity between 
the claims in these articles. Using this approach, they 
identified 749 potentially matching claims — meaning the 

https://ist.psu.edu/directory/axx29
https://ist.psu.edu/directory/dul13


same information was examined —between Snopes and 
PolitiFact. For these matching claims, 228 received differing 
ratings from Snopes and PolitiFact for how true the 
information was. 
To investigate the reasons for these discrepancies, they 
manually examined the 228 cases, and found that some of 
the diverging ratings resulted from minute differences in the 
granularity of rating systems. Snopes uses a five-point 
scale — True, Mostly True, Mixture, Mostly False and False 
— along with additional categories of ratings such as 
Outdated, Miscaptioned and Satire, among others. PolitiFact 
uses its six-point "Truth-O-Meter" that includes True, 
Mostly True, Half True, Mostly False, False and Pants On 
Fire. 
Other divergent ratings resulted from the timing of the fact 
checking or the specifics of claim being assessed. For 
example, Snopes rated the claim “Five people died during 
the Jan. 6, 2021, U.S. Capitol riot” as True, while PolitiFact 
rated the claim “Only one person died on that day during the 
Jan. 6 U.S. Capitol riot” as False. The algorithm used by the 
researchers identified these as matching claims. But the 
detailed numbers — “five” versus “only one” — differed, 
resulting in disagreement between the fact checkers’ 
conclusions. 
When the researchers adjusted the 228 disagreed matching 
claims for these differences, they found only one instance 
where Snopes and PolitiFact did not agree: Whether 2016 
presidential candidate Ben Carson said, “Anyone caught 
involved in voter fraud should be immediately deported and 
have his citizenship revoked.” 

https://www.snopes.com/fact-check-ratings/
https://www.snopes.com/fact-check-ratings/
https://www.politifact.com/article/2018/feb/12/principles-truth-o-meter-politifacts-methodology-i/#Our%20sourcing


According to the researchers, Snopes interpreted “anyone” 
to mean “illegal immigrants,” and rated the claim that 
Carson made the statement Mostly True. PolitiFact, 
however, interpreted “anyone” to mean “any American” and 
rated the claim Mostly False. 
“In the end, we found only one case of a conflicting rating, 
which suggests that, by and large, Snopes and PolitiFact 
have established consistent and reliable fact-checking 
practices,” Sian Lee said. “We believe this enhances the 
credibility of fact checkers in the eyes of the public.” 
Haeseung Seo, doctoral student in the College of IST and 
contributing author, said that the findings of this study 
validate the fact-checking practices of social media 
platforms. 
“Ultimately, this work contributes to the promotion of truth 
and the prevention of the spread of misinformation on 
social media,” Seo said. 
The Penn State Social Science Research Institute and the 
National Science Foundation partially supported this 
research.  
Retrieved June 20, 2024 from True: Fact checkers tend to agree on validity of news claims, 

researchers say | Penn State University (psu.edu) 

 

From Fact Check’s Web Page 
Mission 
FactCheck.org is a project of the Annenberg Public Policy Center of the 
University of Pennsylvania. The APPC was established by publisher and 
philanthropist Walter Annenberg to create a community of scholars within the 
University of Pennsylvania that would address public policy issues at the local, 
state and federal levels. 
Process 

https://ist.psu.edu/directory/hxs378
https://ssri.psu.edu/
https://www.psu.edu/news/information-sciences-and-technology/story/true-fact-checkers-tend-agree-validity-news-claims/
https://www.psu.edu/news/information-sciences-and-technology/story/true-fact-checkers-tend-agree-validity-news-claims/


At FactCheck.org, we follow a process when we select, research, write, edit and, 
if necessary, correct our articles. 
Topics 
Our topics vary slightly depending on the election cycle. 
In all years, we closely monitor the factual accuracy of what is said by the 
president and top administration officials, as well as congressional and party 
leaders. However, we primarily focus on presidential candidates in presidential 
election years, and on the top Senate races in midterm elections. In off-
election years, our primary focus is on the action in Congress. 
Selection 
When selecting material to write about, we seek to devote an equal amount of 
time reviewing claims by Republicans and Democrats. We do that by reviewing 
statements they make in the same venues. 
Our sources include: 
Sunday talk shows. We review transcripts of the Sunday talk shows on the 
major networks and cable stations. (ABC, NBC, CBS, Fox News and CNN.) 
TV ads. A paid service provides us with TV ads for all federal elections 
(president, Senate and House). We review most if not all of the TV ads in the 
presidential campaigns, but limit our review for other federal races to those 
that are identified by nonpartisan sources as “competitive” – which, for 
example, were eight Senate races in 2014. 
C-SPAN. During presidential election years, we review C-SPAN videos of 
campaign rallies and events on its campaign page, if transcripts of the events 
are not available. We also monitor C-SPAN during floor debates on major 
legislation and committee hearings on major issues. 
Presidential remarks. We review virtually all remarks given by the president, 
including every speech and press conference. The president’s remarks are 
available on the White House website, and they are emailed to us from the 
White House press office. 
CQ Transcripts and Rev.com. These services provide us with transcripts of 
network and cable news shows and/or other events, such as speeches, 
committee hearings and press conferences. We review transcripts that include 
the remarks of major U.S. politicians, party leaders, candidates and top 
administration officials on a daily basis. We also monitor comments made by 
major political figures to the news media, which will lead us to search for 
transcripts or videos of the remarks. 
Campaign and official websites, press releases and similar materials. We 
monitor what politicians and candidates say on their websites or in social 
media posts, such as on Facebook and X, the platform formerly known as 
Twitter. 

https://www.factcheck.org/tag/senate-battle-2014/


Readers. We answer questions from readers in features we call Ask 
FactCheck and Ask SciCheck on our website and Reply All in our weekly 
newsletter. 
For more information, please see our video, “Selecting claims to review.” 
Research 
We systematically go through transcripts and videos looking for statements 
based on facts. Once we find a statement that we suspect may be inaccurate or 
misleading, we will engage – or attempt to engage – with the person or 
organization that is being fact-checked. The burden is on the person or 
organization making the claim to provide the evidence to support it. 
If the supporting material shows that statement is accurate, we will drop it and 
move on to something else. Our mission is to reduce the level of deception and 
confusion in U.S. politics, so we focus on claims that are false or misleading. 
If the supporting material does not support the claim or if no evidence is 
provided, then we will conduct research of our own. 
We rely on primary sources of information. Our sources include: the Library of 
Congress for congressional testimony; the House Clerk and Senate Secretary’s 
office for roll call votes; the Bureau of Labor Statistics for employment data; 
the Securities and Exchange Commission for corporate records; the IRS for tax 
data; the Bureau of Economic Analysis for economic data; and the Energy 
Information Administration for energy data – to name a few. 
We rely on nonpartisan government agencies for expertise, analyses and 
reports, including the Congressional Budget Office, the Joint Committee on 
Taxation, the Government Accountability Office, the Congressional Research 
Service, the Centers for Medicare & Medicaid Services, and the federal 
inspectors general. 
We also rely on a few respected and trustworthy outside experts, such as the 
Kaiser Family Foundation on health care data, the Tax Policy Center for tax 
data and the National Conference of State Legislatures. We also interview 
experts on other topics as needed – for instance, in researching issues on 
foreign countries, we would contact experts on those areas. When quoting 
experts, we disclose relevant biographical information, such as their previous 
work in government or campaigns — if applicable. 
Our goal is to use the best evidence. 
For more information, see our video, “Sources for fact-checking.” 
Editing 
After a story is written, it goes through several layers of editing and review: 
Line editing. A line editor reviews the story for content. Is context missing? Is 
the writing clear? Is the word choice accurate? 
Copy editing. A copy editor reviews the story for proper style and grammar. 
Fact-checking. A fact-checker goes through the story line by line, word by 
word, to make sure that every fact is correct and every statement we make and 

https://www.factcheck.org/askfactcheck/
https://www.factcheck.org/askfactcheck/
https://www.factcheck.org/askscicheck/
https://www.factcheck.org/subscribe/
https://www.facebook.com/factcheck.org/videos/10155887283448612/
https://www.facebook.com/factcheck.org/videos/10155887265873612/


conclusion we draw is accurate and based on the evidence. All of our stories 
contain hyperlinks to source material, so that readers can check our facts. 
By the time we publish, the story will have been reviewed in most cases by four 
people who were not involved in the writing and the reporting of that story: a 
line editor, copy editor, fact-checker and by the director of the Annenberg 
Public Policy Center, Dr. Kathleen Hall Jamieson, a former dean of the 
Annenberg School for Communication at the University of Pennsylvania. 
Retrieved June 20, 2024 from FactCheck.org - A Project of The Annenberg Public Policy 
Center 

 
Checking The Fact Checkers 

Heritage Foundation 

Sometimes life comes at you fast. Such was the case this week for Glenn Kessler, the so-
called fact-checker for Jeff Bezos’ publication, The Washington Post. Kessler himself was 
inadvertently fact-checked by the U.S. Department of Justice, and yet this reporter who 
spends his career allegedly seeking the truth and correcting others was unwilling to admit 
his own mistake. 
Kessler’s full-time job is to perform public relations work for the Biden regime by often 
issuing fake “fact checks” of conservatives when they make points that run counter to the 
regime’s narrative. More often than not, these fact checks require some serious spinning, or 
even inventing of “facts,” in order to find objectionable grounds. 
The incident that led to the fact check of Kessler actually began in March of last year, when 
Sen. Tom Cotton, R-Ark., pointed out that people in prison would receive COVID-19 relief 
checks. On March 6, 2021, the senator tweeted: 
Senate Democrats just voted to give stimulus checks to criminals in prison. They haven’t 
lost their jobs, they aren’t worried about paying rent or buying groceries. Another example 
of the unrelated spending in the Democrats’ partisan slush fund. 
Later that afternoon, he followed up with another tweet: 
Dylann Roof murdered nine people. He’s on federal death row. He’ll be getting a $1,400 
stimulus check as part of the Democrats’ ‘COVID relief’ bill. 
This was in reference to an amendment that was offered by Sens. Cotton, Ted Cruz, and Bill 
Cassidy that would have prevented checks from going to prisoners. Democrats blocked that 
amendment. 
Getting caught sending taxpayer money in the form of COVID-19 relief to prisoners, 
including mass murderers, is not a good look for the left. It’s a bit of what we’d call a “public 
relations problem.” Well, public relations problems call for public relations professionals. 
Enter Glenn Kessler. 
The wielder of Pinocchios himself decided that of all things deserving of a fact check, 
Cotton’s comments reigned supreme. Here is Kessler’s two-Pinocchio verdict: 
Cotton and [Sen. John] Barrasso claim Democrats are actively trying to give stimulus checks 
to murderers and undocumented immigrants. Not only is that wrong, but both voted for 
previous stimulus bills that did not have narrowed criteria.  

https://www.factcheck.org/
https://www.factcheck.org/
https://www.dailysignal.com/2022/01/05/fact-check-fact-checkers-falsely-claim-they-are-fact-checkers/
https://twitter.com/SenTomCotton/status/1368223839990280199?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1368223839990280199%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.politifact.com%2Ffactchecks%2F2021%2Fmar%2F09%2Ftom-cotton%2Fyes-democrats-voted-send-stimulus-checks-prisoners%2F
https://twitter.com/TomCottonAR/status/1368282575576440834
https://www.washingtonpost.com/politics/2021/03/09/murderers-undocumented-immigrants-hyped-claims-about-whos-getting-stimulus-checks/


Kessler does a few things here. First, he adds the word “actively” where it never appeared 
before in an attempt to absolve Democrats for their vote having an unintended or 
unforeseen consequence. This is patently false, as they had just voted down an amendment 
that would have explicitly prevented this exact thing from happening. So even the straw 
man insertion of “actively” doesn’t apply.            
Second, Kessler claims that the senator had voted for the same thing in a prior bill. This is 
also patently false, as the senator had thoroughly explained. The previous iteration of 
COVID-19 stimulus checks only went to prisoners after a liberal judge mandated that they 
did, over the government’s objection. This straw man also doesn’t apply. 
Kessler does these two things for one reason: He wants to draw attention away from the 
real issue at hand—that Democrats intentionally blocked an amendment that would have 
prevented COVID-19 relief checks from going to prisoners. In pulling these tricks, he took 
his fake fact-checking to extremes that not even PolitiFact would do when it rated Cotton’s 
comment as “mostly true.” It appears that while most fact-checkers are shameless, some 
are more shameless than others. 
There was only one problem for Kessler: The senator would be proved right in dramatic 
fashion. In a Jan. 5 court filing, the Department of Justice said that the imprisoned Boston 
Marathon bomber, Dzhokhar Tsarnaev (a radical Islamic extremist who received asylum in 
the United States, by the way), received a $1,400 COVID-19 relief payment. A spokesperson 
for Cotton duly updated Kessler. 
At this point, journalistic ethics would require a full retraction. Honesty and honor would 
require an apology. But instead, with the tables fully turned, Kessler did what liberal fact-
checkers do best: obfuscate and mislead for political purposes. He would use his public 
relations platform this time not to defend the regime narrative, but to defend himself. 
Kessler announced that he would only downgrade the rating of Cotton’s statement from 
two Pinocchios to one. His reasoning for doing so: 
Cotton primarily received the Two-Pinocchio rating because his comments lacked context. 
He suggested this problem was the result of something Democrats did, when he had 
previously voted for legislation with the same language that allowed for checks to be issued 
to prisoners. He also made it clear that he intended [to] weaponize this debate for 
campaign ads. 
Note that his reasons for downgrading the rating are the same exact reasons he gave for 
awarding two Pinocchios in the first place. If you are looking for consistency, reasoning, or 
logic with liberal fact checks, then you will be looking for a long time. 
This sequence of events proved to be a few things all at once: embarrassing for Kessler, 
entirely predictable, and illustrative of the liberal fact-checker industry. 
It is also a terrific encapsulation of why Americans shouldn’t trust left-wing regime public 
relations professionals as arbiters of truth. They exist to serve a function, and that’s to 
defend leftist interests. Sometimes, it’s nuanced, sneaky, and spun so much that it’s hard to 
keep up. Other times, it’s just pushing the envelope so far that they get caught red-handed. 
The latter is what happened here. 
This piece originally appeared in The Daily Signal 

Retrieved June 20, 2024 from Prominent “Fact Checker” Gets Fact-Checked by Reality | The 
Heritage Foundation 

https://twitter.com/TomCottonAR/status/1368933171237187587
https://www.politifact.com/factchecks/2021/mar/09/tom-cotton/yes-democrats-voted-send-stimulus-checks-prisoners/
https://www.scribd.com/document/551270866/tsarnaev
https://www.dailysignal.com/2022/01/10/prominent-fact-checker-gets-fact-checked-by-reality
https://www.heritage.org/progressivism/commentary/prominent-fact-checker-gets-fact-checked-reality
https://www.heritage.org/progressivism/commentary/prominent-fact-checker-gets-fact-checked-reality


Kaiser Family Foundation 
KFF is the leading health policy organization in the 
U.S. 
As a one-of-a-kind information organization, we bring together substantial 
capabilities in policy research, polling, and journalism in one organization to meet 
the need for a trusted, independent source of information on national health 

issues—one with the scope and reach to be a counterweight to health care’s vested 

interests and a voice for people. 

We are headquartered in San Francisco with a building in Washington, 
DC, conference centers in both offices, and staff members in almost every 
state. Dr. Drew Altman, KFF’s president and chief executive officer, founded the 

modern-day organization in 1991. You can read more about the organization’s 
history, mission, focus, and key programs in a president’s message by Dr. Altman. 

KFF is governed by a Board of Trustees, which is chaired by former Senator 
Olympia Snowe. 

We are supported by an endowment that is supplemented by external funds 
primarily from foundations, which support KFF to undertake major additional 
projects we could not undertake with our operating budget.  Virtually all our work 

is conducted in-house by our policy research staff, pollsters and survey 
researchers, and our journalists. Learn more about our finances and external 

funding. 
KFF is not a foundation and has no connection to Kaiser Permanente. Legally, we 
are a public charity (an endowed national nonprofit organization). Learn more 

about KFF’s history. 
Retrieved June 20, 2024 from About Us | KFF 
 
 

Credibility crisis: Media ‘fact-checkers’ were eager to 
debunk COVID lab leak theory, had to issue 
corrections 
PolitiFact was forced to remove a fact-check that declared 

one scientist's lab-leak theory 'Pants on Fire' 
The fact-checking industry helped mislead Americans by confidently 
dismissing the COVID lab leak theory in 2020, as several prominent outlets 
have since been forced to issue embarrassing corrections.  

https://www.kff.org/barbara-jordan-conference-center/
https://www.kff.org/from-ceo-drew-altman/
https://www.kff.org/presidents-message/
https://www.kff.org/board-of-trustees/
https://www.kff.org/kff-financial-reporting/
https://www.kff.org/current-financials-and-funds-we-receive-from-foundations-and-other-partners/
https://www.kff.org/current-financials-and-funds-we-receive-from-foundations-and-other-partners/
https://www.kff.org/history-and-mission/
https://www.kff.org/about-us/
https://www.foxnews.com/category/health/infectious-disease/coronavirus


The theory that COVID originated from a lab leak at the Wuhan Institute of 
Virology has now been embraced by FBI Director Christopher Wray and a 
bombshell report recently indicated that the U.S. Energy Department believes 
the virus likely started at the lab.  

Back on March 21, 2020, USA Today published a fact-check titled, "Did the 
coronavirus originate in a Chinese laboratory?" which confidently stated that 
the lab leak theory was "false information" that was pushed by right-leaning 
outlets. It also called the notion that COVID began in a lab a "conspiracy" and 
insisted credible researchers believe the virus originated in nature.  

Retrieved June 20, 2024 from Credibility crisis: Media ‘fact-checkers’ were eager to debunk 
COVID lab leak theory, had to issue corrections | Fox News 
 
 

https://www.foxnews.com/media/credibility-crisis-media-fact-checkers-eager-debunk-covid-lab-leak-theory-issue-corrections
https://www.foxnews.com/media/credibility-crisis-media-fact-checkers-eager-debunk-covid-lab-leak-theory-issue-corrections

