
NY Times Admits 
'Gaza Boy Famine' 

Photo Hoax 
Following online backlash regarding its use of a photo depicting 
Mohammad Zakariya Ayyoub al-Matouq, a young Palestinian boy 
in Gaza who suffers from cerebral palsy, as one of the lead images 
in an article about the food shortage in Gaza, The New York Times 
appended an editorial note to the story on Tuesday. 
The Times admitted that Mohammed suffers from “preexisting 
health problems,” and claimed that it had “learned new 
information” about him in the editorial statement it released on 𝕏. 
“We have appended an Editor's Note to a story about Mohammed 
Zakaria al-Mutawaq, a child in Gaza who was diagnosed with 
severe malnutrition. After publication, The Times learned that he 
also had pre-existing health problems,” the editorial note said. 
"We have since learned new information, including from the 
hospital that treated him and his medical records, and have 
updated our story to add context about his pre-existing health 
problems,” the statement read. 
The editorial correction was posted to the New York Times 
Communications channel, which has around 89,000 followers, 
instead of to its main channel, which has over 55 million 
followers. 
Former Prime Minister Naftali Bennett called out The New York 
Times for dishonesty, stating, “NYT, you knew that Hamas uses 
babies with preexisting illnesses. We’ve been saying this for 
months now. You knew exactly what this picture would cause.” 
Bennett called the use of the image to support the claims of a 
famine in Gaza “a blood libel.” 



Independent investigative journalist David Collier, who helped to 
break the story about Mohammed’s preexisting condition, noted 
that among the pictures of Mohammed with his family, some 
clearly show his brother, Joud, who is healthy and does not suffer 
from malnutrition. 
However, it appears that the online backlash may not have been 
what prompted the Times to publish the Editor’s Note. 
According to a story in the Jerusalem Post, the Times only made 
the minor change after the Israeli Consulate General in New York 
requested it. Sources told the Post that the consulate presented 
the editorial staff with evidence, including documents of 
Mohammed’s medical information. 
“It’s unfortunate that the international media repeatedly falls for 
Hamas propaganda. First they publish, then they verify, if at all,” 
Israeli Consul General in New York Ofir Akunis stated. 
The Israel X account, run by the Ministry of Foreign Affairs, also 
noted the deliberate misrepresentation of the situation in a post 
which showed Mohammed with his mother and brother. 
It accused the BBC, CNN, Daily Express, and the Times of 
spreading a misleading story, which it said is “playing into the 
hands of Hamas's propaganda war.” 
The post also called out the lack of journalistic ethics: "Without 
proper disclosure. Without medical context. Without journalistic 
ethics." 
Some accounts pointed out that the Times has a history of 
running misleading photos related to the Israeli-Palestinian 
conflict. 
That photo led to the founding of the media watchdog site 
HonestReporting.com, which also reported on the story of 
Mohammed. 

Retrieved July 30, 2025 from NY Times Admits 'Gaza Boy Famine' Photo Hoax | 
Newsmax.com 

https://www.newsmax.com/newsfront/new-york-times-gaza-photo/2025/07/30/id/1220631/
https://www.newsmax.com/newsfront/new-york-times-gaza-photo/2025/07/30/id/1220631/

